Nieuw boek over online communicatie in de kerk

zondag 26/3/2017

“Doen is het nieuwe denken.” Dit is het motto van het nieuwe boek van Eric van den Berg. Met de ‘Gids voor online communicatie in de kerk’ brengt hij een boek op de markt speciaal voor katholieke parochies en protestantse gemeenten. Het is een praktisch en toegankelijk boek. Van den Berg staat maar kort stil bij analyses van de kerkelijke situatie om snel door te gaan naar het waarom en hoe van (online) communicatie.

Hoe zit het boek in elkaar?

De auteur geeft aan dat je de hoofdstukken van het boek in willekeurige volgorde kunt lezen, afhankelijk van je informatiebehoefte. Dat is zoals het hoort voor een boek dat gaat over communicatie: denk vanuit je lezer of de bezoeker van je site. In grote lijnen laat het boek zich in twee delen onderverdelen. Na enkele inleidende hoofdstukken gaat het eerste deel vooral over het waarom van communicatie. Aan welke doelen moet de communicatie van de parochie of gemeente bijdragen? In de latere hoofdstukken behandelt de auteur de meer technisch-praktische zaken, waaronder de vindbaarheid van je site op internet.

De eerste hoofdstukken zijn met name relevant voor parochiebestuurders en leden van pastorale teams. Zij denken na over de hoofdlijnen van communicatie en de inzet van middelen. De latere hoofdstukken zijn vooral toepasbaar door bijvoorbeeld webredacties. Maar die technisch-praktische hoofdstukken zijn ook leerzaam voor parochiebestuurders en leden van teams. Zoals ook voor de doeners van de webredactie de eerste hoofdstukken relevant zijn. Bestuurders die inzicht hebben in de praktische mogelijkheden, stippelen makkelijker goed communicatiebeleid uit. En uitvoerders met inzicht in de doelen van communicatie, weten beter waaraan de online communicatie een bijdrage levert.

Het doel en de middelen en praktische tips

De auteur verliest zichzelf niet in de middelen. Zo klinkt een app voor de parochie heel modern, maar het “is en blijft een middel, geen doel op zich,” lezen we (p. 203). Van den Berg zet de voor- en nadelen ervan op een rij en wijst op alternatieven, zoals berichtendiensten als WhatsApp en Facebook Messenger. “Bedenk daarbij dat er indirecte kosten zijn om mensen te stimuleren je app te gaan gebruiken” (p. 205).

Dat geldt overigens voor alle (online) communicatie-instrumenten die de parochie zou willen inzetten. Een website, een digitale nieuwsbrief, een Facebookpagina, ze moeten allemaal actief onder de aandacht worden gebracht van parochianen. En dat kost tijd, inspanning en soms ook geld. Over geld gesproken, heel handig is het overzicht van de kosten waar je als parochie aan moet denken als je een nieuwe website wil (laten) bouwen.

Kritische punten

Een boekbeschrijving moet enkele kritische punten bevatten. Anders gaat het ten koste van de geloofwaardigheid van een eventuele aanbeveling aan het eind van de tekst. Daarom het volgende.

De auteur maakt gebruik van het onderscheid in earned, owned en paid media. Het is jammer dat hij dit met het oog op online communicatie niet iets verder uitwerkt. Facebook is bijvoorbeeld een hybride. Het is je eigen pagina (owned), maar algoritmen belonen je voor berichten die worden geliked en gedeeld (earned) én je hebt de mogelijkheid om te adverteren (paid). Denk bijvoorbeeld aan een kerstviering voor jonge gezinnen, die je via Facebook breed kunt uitzetten.

Het boek is voorzien van veel actuele voorbeelden. Ook katholiekleven.nl komt er als nieuw initiatief in voor (p 162). Jammer is het daarom dat als het gaat om structuur in de url en userfriendly url’s een verouderd voorbeeld van de website van de kerkprovincie rkkerk.nl wordt gegeven. Deze website werd eind oktober 2016 vernieuwd, vijf maanden voor het verschijnen van de ‘Gids voor online communicatie in de kerk’.

Waarom dit boek dan wel?

Het boek wordt nergens (te) ingewikkeld en houdt de hoofdzaak voor ogen. Bijvoorbeeld als het gaat om vindbaarheid via Google. Het gaat in eerste instantie niet om allerlei slimmigheden: “De inhoud van je pagina is veruit de allerbelangrijkste ranking factor voor Google. Inhoud bepaalt hoe interessant je bent” (p. 87). Dat gezegd hebbend, volgen er bruikbare tips. Zoals: zorg voor een goede titel van pagina’s en artikelen en geef ook foto’s een naam die Google wat zegt (dus niet IMG_456789) en zorg dat je site geschikt is voor mobiel. Omdat mobiel gebruik steeds belangrijker wordt, krijgen responsive sites een hogere ranking.

Het boek is nuttige literatuur voor parochies die nieuwe dingen willen leren waar het gaat om (online) communicatie.

(Katholiekleven.nl/DvR)

Het boek kan worden besteld bij onder meer Bol en Managementboek en Berneboek.

Meer nieuws: