European Design Award voor katholiekleven.nl

zaterdag 27/5/2017

Aan de vooravond van Wereldcommunicatiedag is het logo dat dailymilk voor het online platform katholiekleven.nl ontwikkelde in de prijzen gevallen bij de prestigieuze European Design Awards. Het logo won brons in de categorie Brand Logo. De prijsuitreiking van de European Design Awards vond plaats in Porto, op zaterdag 27 mei. Wereldcommunicatiedag is op zondag 28 mei. Met de jaarlijkse Wereldcommunicatiedag vraagt de Katholieke Kerk aandacht voor constructieve communicatie.

Klaas-Jan Bernouw, creative director en oprichter van dailymilk, is vereerd met dit design een prijs te hebben gewonnen bij de European Design Awards: “We kregen van de Rooms Katholieke Kerk Nederland veel creatieve vrijheid, waardoor we het platform katholiekleven.nl een frisse en eigentijdse uitstraling hebben kunnen geven. Het eeuwenoude symbool van geloof, hoop en liefde heeft met dit iconische logo een nieuwe vertaling gekregen die relevant is en een brede groep mensen aanspreekt.”

Katholiekleven.nl is het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen, dat in 2016 werd gelanceerd. Projectcoördinator Daphne van Roosendaal laat weten trots te zijn op het prijswinnende logo: “Bij de ontwikkeling van het logo is nadrukkelijk gezocht naar een manier om de christelijke waarden van geloof, hoop en liefde tot uitdrukking te brengen en hiermee zowel een kerkelijk als een niet-kerkelijk publiek aan te spreken. Het logo laat zich daarom twee kanten op lezen: van geloof naar liefde en van liefde naar geloof. Ik merk dat er heel positief gereageerd wordt op het logo en het verhaal erachter. De prijs is wat mij betreft een bevestiging van die goede ontvangst.”

edaward_katholieklevennl_dailymilk3_950pix

Daphne van Roosendaal: “Paus Franciscus vraagt dat we communiceren vanuit een positieve insteek. Hij vraagt ons om goed nieuws te brengen. Bij de start van katholiekleven.nl is nadrukkelijk gekeken naar principes van constructieve journalistiek. Nieuws kan mensen moedeloos maken, omdat nieuwsjournalistiek vanuit de aard van het format meer aandacht geeft aan zaken die niet goed gaan. Dat is precies wat paus Franciscus signaleert in zijn boodschap voor Wereldcommunicatiedag. Hij waarschuwt voor moedeloosheid en schrijft over hoop en de liefde. Juist ook bij drama’s die zich voordoen, zoals we helaas maar al te vaak zien, ‘omdat de liefde’ zoals de paus zegt ‘er altijd in slaagt de weg van de nabijheid te vinden, harten kan verheffen die zich laten raken, en handen die bereid zijn op te bouwen.’ Dat de European Design Award samenvalt met Wereldcommunicatiedag maakt het extra mooi.”

De European Design Awards zijn een samenwerking tussen ruim twintig Europese designmagazines, -sites en -blogs. Dailymilk reisde op 27 mei 2017 af naar Porto om de prijs in ontvangst te nemen. In totaal maakten vijftig Nederlandse inzendingen kans op een European Design Award. Van deze vijftig Nederlandse nominaties is dailymilk de enige designstudio die een nominatie én prijs binnensleepte in de categorie Brand Logo.

edaward_katholieklevennl_insta_nom3_950pix

Meer nieuws: