Sociale media Vaticaan: ruim 4 miljoen volgers

door: Redactie

14 januari 2018

foto door: Ramon Mangold

Sociale media Vaticaan: ruim 4 miljoen volgers

Na twee jaar van voorbereiding is onlangs de nieuwe Vaticaanse nieuwssite online gegaan: www.vaticannews.va. De site is één van de resultaten van de hervorming van alle bestaande Vaticaanse media en communicatie-afdelingen. Deze zijn samengevoegd in één dicasterie: het Secretariaat voor Communicatie.

De nieuwe website www.vaticannews.va vervangt www.news.va. Nieuwsberichten worden op de site onderverdeeld in vier categorieën (Paus, Vaticaan, Kerk, Wereld) en zijn te lezen in zes talen: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans en Portugees.

Het Vaticaan heeft ook de inzet van sociale media gestroomlijnd. In totaal tellen de Vaticaanse sociale media (Facebook, Twitter, YouTube en Instagram) ruim 4 miljoen gebruikers, waarvan het merendeel (ruim drie miljoen) Facebookvolgers zijn. Deze sociale media zijn ook in zes talen te volgen. Zowel voor Facebook als Twitter zijn verschillende accounts samengevoegd, om zo de herkenbaarheid en bereikbaarheid te vergroten.

Daarnaast zijn er nog de pauselijke sociale media accounts: @Pontifex op Twitter (ruim 44 miljoen volgers in negen talen) en @Franciscus op Instagram (meer dan 5 miljoen volgers).

Mgr. Dario Viganò is prefect van het Secretariaat voor Communicatie. Hij zegt: “De versterking van onze aanwezigheid op sociale netwerken is één van de resultaten van het grote hervormingsproces van de Vaticaanse media. Als communicatieprofessionals zijn we, volgens de logica van een Kerk die naar buiten kijkt, geroepen om onder de mensen te zijn. In deze tijd betekent dat met overtuiging en verantwoordelijkheid present zijn op sociale netwerken en het Internet. Ons perspectief moet dus heel helder zijn: dat is een perspectief dat vraagt om een focus op de menselijke persoon, op verhoudingen, op de cultuur van ontmoeting en – slechts in laatste instantie – op techniek.”

Lees ook

Illustratie

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niets

Wij zijn uw inschrijving aan het verwerken.

Bedankt voor uw inschrijving op onze digitale nieuwsbrief.

Er is iets mis gegaan bij het verwerken van uw inschrijving.

× Deze popup niet meer weergeven